Arnoud Holleman

Amsterdam — vrijdag 29 maart, 2024
nl / en
#fotografie

Vastgelegd

Een film over kijken en gezien worden.

In de film Vastgelegd (Captured) tonen makers Arnoud Holleman en Batya Wolff de ingewikkelde omgang met fotografie in Batya’s familie. Haar vader Max Wolff (1926) kocht na de oorlog een camera. Fotografie werd zijn coping mechanisme om met oorlogstrauma’s om te gaan, maar al fotograferend bleef de oorlog ook altijd aanwezig in huis. Dat zette een rem op het leven van zijn dochter, die opgroeide voor zijn lens. Kan zij zich bevrijden van een oorlog die lang voor haar geboorte al afgelopen was?

Gemeenplaatsen

De Gids

Elk kunstenaarschap wemelt van de gemeenplaatsen. Repeterende anekdotes, topoi, die iedere kunstenaarsbiografie hetzelfde skelet geven: hij of zij, altijd alleen; echt talent ontrekt zich aan scholing; duizenden geroepen, slechts een handvol uitverkoren. Veel of weinig talent, kunstenaars stellen hun leven in dienst van iets dat het leven wil ontstijgen. Kunst gaat voor kroost, reikt voorbij de dood.

The Trouble With Value

Onomatopee, Eindhoven

Curator Kris Dittel schrijft: What practices bring us closer to understanding the potential of art to represent different notions of value in the contemporary? How can we counter the certain apathy of the contemporary to engage with positions that resist this mood and present us with challenging perspectives on value? The project attempts to locate artistic and institutional practices that offer viewpoints beyond the strategy of blending-in and conforming to the rules.

I Shot Madonna

media recycling

Als ze voorbij komt druk ik hysterisch, niet eens om een goede foto te maken, maar ik sta in het persvak en moet veinzen dat ik een echte fotograaf ben. Ik ben zo druk met m'n camera in de weer en ze passeert zo snel dat ik haar eigenlijk helemaal niet voorbij zie komen. De foto is onscherp. En uitgerekend die avond verscheen Madonna met zwart haar in plaats van het vertrouwde blond, dus niemand herkent haar op mijn foto.

Bert Luttjeboer

tekening, foto, tekst

Het was bizar dat ik uren, dagen, zelfs weken kon tekenen en er toch niet in slaagde om in de buurt de komen van wat de camera in minder dan een seconde had gezien. Op een avond, na een lange dag geconcentreerd werken, ging ik naar een café om wat te drinken en daar was Bert.

Polaroid

editie

Polaroid van de voormalige Polaroid fabriek in Enschede. Ik fotografeerde het logo in 2001 als research voor de tentoonstelling 'Wij', over de culturele identiteit van Twente in Kunstvereniging Diepenheim. De fabriek sloot in 2008 en het logo werd een jaar later verwijderd. Polaroid is gemaakt in een oplage van 20, waarvan er enkele nog te koop zijn.

Nieuwkomer

online fotodocumentaire

In de maanden nadat ik voor het eerst op dat bruggetje stond, ben ik om de windmolens heen blijven cirkelen. Niet alleen met de fotocamera, maar ook met de microfoon. Bij nadere beschouwing blijkt de polder een arena van tegengestelde belangen. Landschappelijke aantasting staat tegenover klimatologische noodzaak, economische en ecologische belangen strijden om voorrang en toekomstgerichte innovatie moet het opnemen tegen historisch besef. Het tegenargument is nooit ver weg.

Herman Heijermans

tekeningen, foto

Mijn vriend schreef in die tijd een biografie van Herman Heijermans, de toneelschrijver die leefde van 1864 tot 1924. Heijermans was overal in huis, in boeken en op afbeeldingen. Ik koos deze foto om hoe hij in de camera kijkt. Ik tekende twee 'afdrukken' naast de originele foto en lijstte ze los van elkaar in.

Susan Sontag

tekening, foto, tekst

Ik heb fotografie altijd beschouwd als iets magisch en ben ervan overtuigd dat dit gebaseerd is op een vroege ervaring: toen ik klein was bestond er geen onderscheid tussen ding en afbeelding. Zoals kinderen zichzelf tot hun derde levensjaar onafscheidelijk zien van hun moeder, dacht ik dat object en beeld gewoon twee verschillende manifestaties van dezelfde energie waren.

Lauren & Claudia

collage, tweezijdig

Lauren Hutton, de covergirl van Interview, werd gefotografeerd door Francesco Scavullo in 1973. Ze draagt Galanos - uit zijn spannende herfstcollectie van 1973. Accessoires zijn van Galanos, make-up is van Way Bandy en haar door Rick Gilette. De foto werd geherfotografeerd door Anuschka Blommers en Niels Schumm in 2003, met model Uta Eichhorn als Re-Magazine's covergirl Claudia. Ze draagt een zwarte jurk van Hermès. Styling Katja Rahlwes, make-up Renata Mandic.

Aaltje Kraak

heruitvoering van stadsbrand, Hardenberg

In de Marslaan stond een rijtje van vijf jaren zestig-huizen te wachten op de sloop. De bouwnorm was in het centrum tot vierhoog verhoogd dus op die plek voldeden ze niet meer. De grote ramen, die de huizen ooit tot moderne doorzonwoningen hadden gemaakt waren nu dichtgetimmerd. Op het blanke hout van het underlayment stond over de volle lengte van het huizenblok met spuitbus geschreven: Weg met die zooi!

Onkenhout

gegalvanizeerd brons, tekst

Kijkend naar het plantsoentje op de ansichtkaart vang ik een glimp op van mijn moeder in een niet geleefde versie van haar leven, waarin die Nico na dat avondje stappen wel van zich had laten horen. Dan had zij nu wellicht met een andere achternaam bij een ander haardvuur met een ander kind aan de wijn gezeten. In een moment van oedipale kortsluiting ervaar ik iets wat niet kan: dat ik er nooit geweest zou zijn.

Niet-weten als norm

Tekst- en beeldbijdrage OPEN

Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet - als doel op zich - schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand - en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.

Marcel

Ladies and gentlemen, this is your captain speaking, earth has disappeared. As we will not be able to crash, we will continue flying until we run out of fuel. Well so do something about it you?ve been wining about it for years. Well. Halfway. Everything?s fine. Stay calm. Come on guys what?s the big idea? You know, these days when somebody on the street says ?sorry? it?s a junky. You see you don?t get it. You?re just a character in someone elses plot.