Arnoud Holleman

Amsterdam — donderdag 01 juni, 2023
nl / en
#documentaire

Gemeenplaatsen

De Gids

Elk kunstenaarschap wemelt van de gemeenplaatsen. Repeterende anekdotes, topoi, die iedere kunstenaarsbiografie hetzelfde skelet geven: hij of zij, altijd alleen; echt talent ontrekt zich aan scholing; duizenden geroepen, slechts een handvol uitverkoren. Veel of weinig talent, kunstenaars stellen hun leven in dienst van iets dat het leven wil ontstijgen. Kunst gaat voor kroost, reikt voorbij de dood.

Time Warp

samenwerking met Driessens/Verstappen, Rotterdam

Filmisch verslag van de groeiprocessen en veranderingen op het W.G. Witteveenplein in Rotterdam. Elke film begint met de aanleg van het park in 2003 en toont de langzame veranderingen zoals die tot nu toe hebben plaatsgevonden. Vier keer per jaar worden de films aangevuld met nieuw materiaal. In 2023 levert dit vijf korte films van elk twaalf minuten op.

Nieuwkomer

online fotodocumentaire

In de maanden nadat ik voor het eerst op dat bruggetje stond, ben ik om de windmolens heen blijven cirkelen. Niet alleen met de fotocamera, maar ook met de microfoon. Bij nadere beschouwing blijkt de polder een arena van tegengestelde belangen. Landschappelijke aantasting staat tegenover klimatologische noodzaak, economische en ecologische belangen strijden om voorrang en toekomstgerichte innovatie moet het opnemen tegen historisch besef. Het tegenargument is nooit ver weg.

Wij

Kunstvereniging Diepenheim en Rijksmuseum Twenthe, Enschede

De definitie van het woord definitie is: 'de beschrijving van de essentie van iets in één of twee zeer precieze en beknopt geformuleerde zinnen'. Dat is niet makkelijk en we pretenderen het ook niet te kunnen. Toch zijn er veel kenmerken die we interessant vinden als we ons afvragen wat typisch is voor de regio Twente. Maar die dingen zijn niet zozeer absoluut als wel relatief.

In Memory Of Things To Come

tijdcapsule, Rotterdam

De geschiedenis van de Wilhelminasteen begint op 30 mei 1891 als de dan 10-jarige Koningin Wilhelmina en Koningin-moeder Emma een bezoek brengen aan Rotterdam. Om de gebeurtenis luister bij te zetten varen er honderden bootjes op de Maas en brengen 3000 schoolkinderen een aubade. De kersverse kleine Koningin zal haar naam verlenen aan de Wilhelminakade en de handeling die daarbij hoort is een steenlegging.

Onkenhout

gegalvanizeerd brons, tekst

Kijkend naar het plantsoentje op de ansichtkaart vang ik een glimp op van mijn moeder in een niet geleefde versie van haar leven, waarin die Nico na dat avondje stappen wel van zich had laten horen. Dan had zij nu wellicht met een andere achternaam bij een ander haardvuur met een ander kind aan de wijn gezeten. In een moment van oedipale kortsluiting ervaar ik iets wat niet kan: dat ik er nooit geweest zou zijn.

Filmplan De Kunst van het vergaan

De Kunst Van Het Vergaan legt vast hoe het werk van de in 2011 overleden kunstenaar Krijn Giezen postuum aan het verdwijnen is. Door in gesprek te gaan met weduwe Martina Giezen over een geschikte omgang met de nalatenschap wil de film afdwingen dat het circulaire gedachtengoed van Giezen (en zijn werk waar mogelijk) naar het hier en nu wordt gehaald. De kijker wordt deelgenoot van dit proces en ziet dat kunst - in het algemeen en die van Krijn in het bijzonder - een rol kan spelen bij de overgang van lineair naar circulair leven.