Arnoud Holleman

Amsterdam — donderdag 23 september, 2021
nl / en
#samenwerking

Broken Thinker

samenwerking met Gert Jan Kocken

De Denker van Auguste Rodin is een iconisch misverstand. Sinds het ontstaan in 1881 wordt er een beroep gedaan op het denkvermogen van het beeld, terwijl het slechts de pose van het denken uitdrukt. Welbeschouwd is de Denker een lege vorm waar iedereen op mag projecteren. Dat heeft geleid tot een waaier van ideeën - en clichés - over de mens die nadenkt over zijn bestaan.

The Trouble With Value

Onomatopee, Eindhoven

Curator Kris Dittel schrijft: What practices bring us closer to understanding the potential of art to represent different notions of value in the contemporary? How can we counter the certain apathy of the contemporary to engage with positions that resist this mood and present us with challenging perspectives on value? The project attempts to locate artistic and institutional practices that offer viewpoints beyond the strategy of blending-in and conforming to the rules.

Immovably Centred

De Appel, Amsterdam

In De Appel nodigt Arnoud Holleman verschillende acteurs, curatoren en museumdirecteuren uit om de door hem geschreven tekst voor te lezen. De titel “Immovably Centred” is afgeleid van het motto dat Rainer Maria Rilke gebruikte voor zijn biografie over Auguste Rodin: ‘The hero is he who is immovably centred’. Rilke zet Rodin als bovenmenselijk genie op een voetstuk, Arnoud Holleman voert een hedendaagse kunstenaar op die zich, nog steeds, identificeert met zo'n soort kunstenaarschap.

Time Warp

samenwerking met Driessens/Verstappen, Rotterdam

Filmisch verslag van de groeiprocessen en veranderingen op het W.G. Witteveenplein in Rotterdam. Elke film begint met de aanleg van het park in 2003 en toont de langzame veranderingen zoals die tot nu toe hebben plaatsgevonden. Vier keer per jaar worden de films aangevuld met nieuw materiaal. In 2023 levert dit vijf korte films van elk twaalf minuten op.

Artists Anonymous

Lowlands popfestival

De afgelopen jaren waren er kunstenaars uitgenodigd die zich thuis voelden in een feestomgeving. Dit had een aantal levendige en speelse installaties opgeleverd, maar dit jaar kwam de ontluikende traditie in gevaar: om verschillende redenen was er bijna geen geld voor kunstprojecten. Het enige potje dat kon worden aangesproken was gereserveerd voor het drukken van de half miljoen papieren servetten die tijdens het festival zouden worden gebruikt.

Lauren & Claudia

collage, tweezijdig

Lauren Hutton, de covergirl van Interview, werd gefotografeerd door Francesco Scavullo in 1973. Ze draagt Galanos - uit zijn spannende herfstcollectie van 1973. Accessoires zijn van Galanos, make-up is van Way Bandy en haar door Rick Gilette. De foto werd geherfotografeerd door Anuschka Blommers en Niels Schumm in 2003, met model Uta Eichhorn als Re-Magazine's covergirl Claudia. Ze draagt een zwarte jurk van Hermès. Styling Katja Rahlwes, make-up Renata Mandic.

Re-Magazine

samenwerking met Jop van Bennekom

De grote verdienste van Re-Magazine is dat het zaken bloot legt die zelden in het openbaar tot uitdrukking komen en die meestal betrekking hebben op ogenschijnlijk triviale ervaringen en herinneringen die het grootste deel van het bestaan uitmaken. Naast deze redactionele eigenaardigheid is het prachtig vormgegeven en gefotografeerd, waarbij elk nummer een vorm heeft die past bij het onderwerp - Emily King, Frieze, oktober 2003.

Radio Balzac

Van Abbemuseum, Eindhoven

De Balzac van Auguste Rodin staat vanaf 1 februari in Het Oog in het van Abbemuseum, als special guest in een installatie van Arnoud Holleman. In deze tijdelijke opstelling draait het beeld langzaam rond. Bezoekers kunnen het beeld van alle kanten bekijken en de 19e eeuwse schrijver kijkt ondertussen rond, naar onze tijd. Via een online radiozender ? Radio Balzac ? worden meningen, discussies en andere inzichten over het beeld verzameld en uitgezonden.

Driving Miss Palmen

VPRO televisie

I understand why you want to be a writer. It?s better to be mediocre and famous than just being mediocre. But the difference between you and me is that I?m able to create a character of myself in a story I choose to live in. And you, I?m sorry to say, are not. That makes me a writer and you just a character in someone elses plot. And as for my work: The big misunderstanding about my work is that critics keep comparing the fictious Connie Palmen with the real Connie Palmen, instead of comparing her to other great characters in litterature, like Madame Bovary, or Lolita...

Niet-weten als norm

Tekst- en beeldbijdrage OPEN

Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet - als doel op zich - schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand - en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.