Arnoud Holleman

Amsterdam — donderdag 23 september, 2021
nl / en
#queer

Family and Friends

zeven tekeningen

Recente MeToo-schandalen hebben tot twee krachtige effecten geleid: woede en schaamte. Deze zijn nauw met elkaar verweven, want woede wordt vaak geuit door degene op wie de woede gericht is schaamte op te leggen. We straffen de ander met schaamte. (Ernst van Alphen in SHAME! and Masculinity)

Bert Luttjeboer

tekening, foto, tekst

Het was bizar dat ik uren, dagen, zelfs weken kon tekenen en er toch niet in slaagde om in de buurt de komen van wat de camera in minder dan een seconde had gezien. Op een avond, na een lange dag geconcentreerd werken, ging ik naar een café om wat te drinken en daar was Bert.

Lauren & Claudia

collage, tweezijdig

Lauren Hutton, de covergirl van Interview, werd gefotografeerd door Francesco Scavullo in 1973. Ze draagt Galanos - uit zijn spannende herfstcollectie van 1973. Accessoires zijn van Galanos, make-up is van Way Bandy en haar door Rick Gilette. De foto werd geherfotografeerd door Anuschka Blommers en Niels Schumm in 2003, met model Uta Eichhorn als Re-Magazine's covergirl Claudia. Ze draagt een zwarte jurk van Hermès. Styling Katja Rahlwes, make-up Renata Mandic.

Monsieur Holleman is certainly not Andy Warhol

De Groene Amsterdammer

Beeldconsumptie. Beeldproductie. Beelddistributie. In de afgelopen decennia zijn deze drie steeds meer met elkaar verweven geraakt. Overtreedt de hergebruikende kunstenaar de wet? Want wie is de eigenaar van beelden? De film Museum, te zien in het Frans Halsmuseum in Haarlem, biedt inzicht. Tekst en beeld Arnoud Holleman, Groene Amsterdammer 25 februari 2015 - verschenen in nr. 9

K48-3 Teenage Rebel: The Bedroom Show

Galerie du Jour - agnès b., Parijs.

Met een slimme zet heeft Scott Hug de galerie omgetoverd tot tienerkamer, gevuld met artefacten en werken van zo'n 70 kunstenaarsvrienden. Zoals te verwachten is varieert de kwaliteit van het werk behoorlijk. Interessant is dat zowel kracht en zwakte van de tentoonstelling schuilt in Hug's verwarrende mix van 'officiële' kunst en set dressing.

Tekeningen 1995 - 1997

tekeningen

Met een zweepje onder z'n oksels geklemd 'berijdt' een naakte man een op z'n kop staand paard. Terwijl hij met z'n anus over de paardenlul glijdt, perst een eveneens naakte vrouw zich met moeite in het poepgat van het rijdier. Om haar daad kracht bij te zetten, duwt ze met haar hand tegen een denkbeeldige muur - een muur die tevens de kadrering vormt van het op papier getekende seksspelletje. (Nathalie Faber - Het Parool 3-2-1998)

From the Corner of the Eye

Stedelijk Museum, Amsterdam

Het gaat om kunst waarin de queer blik een relatie aangaat met andere lagen in het kunstwerk. De titel refereert aan de terloopse, perifere blik die te verbinden is met het suggestieve ogenballet dat homo's en lesbo's met een grote graad van verfijning in de sociale ruimte opvoeren. De titel geeft ook uitdrukking aan de melancholie, scepsis, zelfrelativering en subversieve camp waarmee de kunst in deze tentoonstelling noties van identiteit uitdaagt en vloeiend maakt.