Arnoud Holleman

Amsterdam — donderdag 23 september, 2021
nl / en
#openbare ruimte

Call me

immaterieel kunstwerk, Zwolle

Geilheid of plechtigheid, daartussen zit niks. Kijk nu eens echt naar me. Ik sta alleen voor het stadhuis omdat ik toevallig door een wereldberoemde beeldhouwer 'gemaakt' ben; Rodin, het genie van de heftige emotie in het grote gebaar. Maar zoals ik hier sta is Rodin de enige die me nóóit met één vinger heeft aangeraakt. Was al een halve eeuw dood toen ik gegoten werd.

Time Warp

samenwerking met Driessens/Verstappen, Rotterdam

Filmisch verslag van de groeiprocessen en veranderingen op het W.G. Witteveenplein in Rotterdam. Elke film begint met de aanleg van het park in 2003 en toont de langzame veranderingen zoals die tot nu toe hebben plaatsgevonden. Vier keer per jaar worden de films aangevuld met nieuw materiaal. In 2023 levert dit vijf korte films van elk twaalf minuten op.

Nieuwkomer

online fotodocumentaire

In de maanden nadat ik voor het eerst op dat bruggetje stond, ben ik om de windmolens heen blijven cirkelen. Niet alleen met de fotocamera, maar ook met de microfoon. Bij nadere beschouwing blijkt de polder een arena van tegengestelde belangen. Landschappelijke aantasting staat tegenover klimatologische noodzaak, economische en ecologische belangen strijden om voorrang en toekomstgerichte innovatie moet het opnemen tegen historisch besef. Het tegenargument is nooit ver weg.

Artists Anonymous

Lowlands popfestival

De afgelopen jaren waren er kunstenaars uitgenodigd die zich thuis voelden in een feestomgeving. Dit had een aantal levendige en speelse installaties opgeleverd, maar dit jaar kwam de ontluikende traditie in gevaar: om verschillende redenen was er bijna geen geld voor kunstprojecten. Het enige potje dat kon worden aangesproken was gereserveerd voor het drukken van de half miljoen papieren servetten die tijdens het festival zouden worden gebruikt.

Aaltje Kraak

heruitvoering van stadsbrand, Hardenberg

In de Marslaan stond een rijtje van vijf jaren zestig-huizen te wachten op de sloop. De bouwnorm was in het centrum tot vierhoog verhoogd dus op die plek voldeden ze niet meer. De grote ramen, die de huizen ooit tot moderne doorzonwoningen hadden gemaakt waren nu dichtgetimmerd. Op het blanke hout van het underlayment stond over de volle lengte van het huizenblok met spuitbus geschreven: Weg met die zooi!

Radio Balzac

Van Abbemuseum, Eindhoven

De Balzac van Auguste Rodin staat vanaf 1 februari in Het Oog in het van Abbemuseum, als special guest in een installatie van Arnoud Holleman. In deze tijdelijke opstelling draait het beeld langzaam rond. Bezoekers kunnen het beeld van alle kanten bekijken en de 19e eeuwse schrijver kijkt ondertussen rond, naar onze tijd. Via een online radiozender ? Radio Balzac ? worden meningen, discussies en andere inzichten over het beeld verzameld en uitgezonden.

Wij

Kunstvereniging Diepenheim en Rijksmuseum Twenthe, Enschede

De definitie van het woord definitie is: 'de beschrijving van de essentie van iets in één of twee zeer precieze en beknopt geformuleerde zinnen'. Dat is niet makkelijk en we pretenderen het ook niet te kunnen. Toch zijn er veel kenmerken die we interessant vinden als we ons afvragen wat typisch is voor de regio Twente. Maar die dingen zijn niet zozeer absoluut als wel relatief.

In Memory Of Things To Come

tijdcapsule, Rotterdam

De geschiedenis van de Wilhelminasteen begint op 30 mei 1891 als de dan 10-jarige Koningin Wilhelmina en Koningin-moeder Emma een bezoek brengen aan Rotterdam. Om de gebeurtenis luister bij te zetten varen er honderden bootjes op de Maas en brengen 3000 schoolkinderen een aubade. De kersverse kleine Koningin zal haar naam verlenen aan de Wilhelminakade en de handeling die daarbij hoort is een steenlegging.

Melanchotopia

samengesteld door Nicolaus Schafhausen and Anne-Claire Schmitz

Voor Melanchotopia heeft Witte de With meer dan veertig internationale kunstenaars uitgenodigd om op verschillende locaties in Rotterdam werk te maken. Melanchotopia wil meer dan de klassieke benadering van kunst in de openbare ruimte, door een scala van artistieke praktijken naast elkaar te tonen - van grootschalige interventies tot eenvoudige gebaren. Witte de With wil zo de verschillende soorten van dagelijks leven in Rotterdam naar voren halen om nieuwe ontmoetingen mogelijk te maken.

Niet-weten als norm

Tekst- en beeldbijdrage OPEN

Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet - als doel op zich - schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand - en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.