Arnoud Holleman

Amsterdam — donderdag 23 september, 2021
nl / en
#onderzoek

Krijn Giezen - Lost and Found

MacGuffin Magazine #9

De berg puin is overwoekerd met bramenstruiken, maar met wat voorzichtig klimwerk kom ik boven op wat ooit de schuur was. Brokken gele en rode baksteen, een restje raamkozijn, verschillende soorten dakpannen, een stuk loodslab, een bemoste stoel, een gedeukte aluminium pan – wat eeuwig zonde.

Broken Thinker

samenwerking met Gert Jan Kocken

De Denker van Auguste Rodin is een iconisch misverstand. Sinds het ontstaan in 1881 wordt er een beroep gedaan op het denkvermogen van het beeld, terwijl het slechts de pose van het denken uitdrukt. Welbeschouwd is de Denker een lege vorm waar iedereen op mag projecteren. Dat heeft geleid tot een waaier van ideeën - en clichés - over de mens die nadenkt over zijn bestaan.

Gemeenplaatsen

De Gids

Elk kunstenaarschap wemelt van de gemeenplaatsen. Repeterende anekdotes, topoi, die iedere kunstenaarsbiografie hetzelfde skelet geven: hij of zij, altijd alleen; echt talent ontrekt zich aan scholing; duizenden geroepen, slechts een handvol uitverkoren. Veel of weinig talent, kunstenaars stellen hun leven in dienst van iets dat het leven wil ontstijgen. Kunst gaat voor kroost, reikt voorbij de dood.

The Trouble With Value

Onomatopee, Eindhoven

Curator Kris Dittel schrijft: What practices bring us closer to understanding the potential of art to represent different notions of value in the contemporary? How can we counter the certain apathy of the contemporary to engage with positions that resist this mood and present us with challenging perspectives on value? The project attempts to locate artistic and institutional practices that offer viewpoints beyond the strategy of blending-in and conforming to the rules.

Call me

immaterieel kunstwerk, Zwolle

Geilheid of plechtigheid, daartussen zit niks. Kijk nu eens echt naar me. Ik sta alleen voor het stadhuis omdat ik toevallig door een wereldberoemde beeldhouwer 'gemaakt' ben; Rodin, het genie van de heftige emotie in het grote gebaar. Maar zoals ik hier sta is Rodin de enige die me nóóit met één vinger heeft aangeraakt. Was al een halve eeuw dood toen ik gegoten werd.

Time Warp

samenwerking met Driessens/Verstappen, Rotterdam

Filmisch verslag van de groeiprocessen en veranderingen op het W.G. Witteveenplein in Rotterdam. Elke film begint met de aanleg van het park in 2003 en toont de langzame veranderingen zoals die tot nu toe hebben plaatsgevonden. Vier keer per jaar worden de films aangevuld met nieuw materiaal. In 2023 levert dit vijf korte films van elk twaalf minuten op.

Polaroid

editie

Polaroid van de voormalige Polaroid fabriek in Enschede. Ik fotografeerde het logo in 2001 als research voor de tentoonstelling 'Wij', over de culturele identiteit van Twente in Kunstvereniging Diepenheim. De fabriek sloot in 2008 en het logo werd een jaar later verwijderd. Polaroid is gemaakt in een oplage van 20, waarvan er enkele nog te koop zijn.

Nieuwkomer

online fotodocumentaire

In de maanden nadat ik voor het eerst op dat bruggetje stond, ben ik om de windmolens heen blijven cirkelen. Niet alleen met de fotocamera, maar ook met de microfoon. Bij nadere beschouwing blijkt de polder een arena van tegengestelde belangen. Landschappelijke aantasting staat tegenover klimatologische noodzaak, economische en ecologische belangen strijden om voorrang en toekomstgerichte innovatie moet het opnemen tegen historisch besef. Het tegenargument is nooit ver weg.

Krijn Giezen - in memoriam

Metropolis M

De niche die hij voor zichzelf creëerde getuigt van een haat/liefde verhouding tot de kunst en dat zie je terug in het werk. Kunst geeft vrijheid, maar ze is ook overgecodeerd. Via een omweg sluit ze de geest evenzogoed weer op, in regels die even kafkaësk en beperkend kunnen zijn als de verregaande arboficatie van de firma Nederland, waar hij als landschapskunstenaar voortdurend mee te maken had.

Monsieur Holleman is certainly not Andy Warhol

De Groene Amsterdammer

Beeldconsumptie. Beeldproductie. Beelddistributie. In de afgelopen decennia zijn deze drie steeds meer met elkaar verweven geraakt. Overtreedt de hergebruikende kunstenaar de wet? Want wie is de eigenaar van beelden? De film Museum, te zien in het Frans Halsmuseum in Haarlem, biedt inzicht. Tekst en beeld Arnoud Holleman, Groene Amsterdammer 25 februari 2015 - verschenen in nr. 9

Aaltje Kraak

heruitvoering van stadsbrand, Hardenberg

In de Marslaan stond een rijtje van vijf jaren zestig-huizen te wachten op de sloop. De bouwnorm was in het centrum tot vierhoog verhoogd dus op die plek voldeden ze niet meer. De grote ramen, die de huizen ooit tot moderne doorzonwoningen hadden gemaakt waren nu dichtgetimmerd. Op het blanke hout van het underlayment stond over de volle lengte van het huizenblok met spuitbus geschreven: Weg met die zooi!

Radio Balzac

Van Abbemuseum, Eindhoven

De Balzac van Auguste Rodin staat vanaf 1 februari in Het Oog in het van Abbemuseum, als special guest in een installatie van Arnoud Holleman. In deze tijdelijke opstelling draait het beeld langzaam rond. Bezoekers kunnen het beeld van alle kanten bekijken en de 19e eeuwse schrijver kijkt ondertussen rond, naar onze tijd. Via een online radiozender ? Radio Balzac ? worden meningen, discussies en andere inzichten over het beeld verzameld en uitgezonden.

Wij

Kunstvereniging Diepenheim en Rijksmuseum Twenthe, Enschede

De definitie van het woord definitie is: 'de beschrijving van de essentie van iets in één of twee zeer precieze en beknopt geformuleerde zinnen'. Dat is niet makkelijk en we pretenderen het ook niet te kunnen. Toch zijn er veel kenmerken die we interessant vinden als we ons afvragen wat typisch is voor de regio Twente. Maar die dingen zijn niet zozeer absoluut als wel relatief.

Wij

Kunstvereniging Diepenheim en Rijksmuseum Twenthe, Enschede

De definitie van het woord definitie is: 'de beschrijving van de essentie van iets in één of twee zeer precieze en beknopt geformuleerde zinnen'. Dat is niet makkelijk en we pretenderen het ook niet te kunnen. Toch zijn er veel kenmerken die we interessant vinden als we ons afvragen wat typisch is voor de regio Twente. Maar die dingen zijn niet zozeer absoluut als wel relatief.

In Memory Of Things To Come

tijdcapsule, Rotterdam

De geschiedenis van de Wilhelminasteen begint op 30 mei 1891 als de dan 10-jarige Koningin Wilhelmina en Koningin-moeder Emma een bezoek brengen aan Rotterdam. Om de gebeurtenis luister bij te zetten varen er honderden bootjes op de Maas en brengen 3000 schoolkinderen een aubade. De kersverse kleine Koningin zal haar naam verlenen aan de Wilhelminakade en de handeling die daarbij hoort is een steenlegging.

Niet-weten als norm

Tekst- en beeldbijdrage OPEN

Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet - als doel op zich - schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand - en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.