Arnoud Holleman

Amsterdam — woensdag 10 augustus, 2022
nl / en

Nieuwkomer

online fotodocumentaire


Tijdelijk werk op lokatie. Twee neons op Norman Foster windturbines in de Groote Westeindsche Polder, bij Zoeterwoude langs de A4. Projectduur september 2007 - september 2008.

De documentaire is te zien op www.nieuwkomer.nl.

Tentoonstellingen:
Nature as Artifice - New Dutch Landscape in Photography and Video Art. 2008, 2009.
Reizende tentoonstelling, te zien in Rijksmuseum Kröller Müller (Otterlo), Neue Pinakothek (München), George Eastman House (Rochester) and Aperture Foundation (New York). Curator Maartje van den Heuvel

Borders - Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, 2008. Curatoren Ernst van der Hoeven en Frank Bruggeman

Publicatie:
Nature as Artifice - Catalgus uitgegeven door NAI. Redactie Maartje van den Heuvel and Tracy Metz


Nieuwkomer installation shots, Zoeterwoude. Foto Monica Nouwens.
Nieuwkomer installation shots, Zoeterwoude. Foto Monica Nouwens.
Zicht vanuit de windmolen naar beneden. Foto Rob Wetzer.
Zicht vanuit de windmolen naar beneden. Foto Rob Wetzer.
Catalogue Nature as Artifice
Catalogue Nature as Artifice
Nieuwkomer at Aperture, New York. Foto Elliot Black.
Nieuwkomer at Aperture, New York. Foto Elliot Black.
Nieuwkomer at Museum Boijmans, Rotterdam. Foto Frank Bruggeman.
Nieuwkomer at Museum Boijmans, Rotterdam. Foto Frank Bruggeman.

Langs de A 4 bij Zoeterwoude staan in de Groote Westeindsche Polder twee honderd meter hoge windturbines. Kunstenaar Arnoud Holleman nam deze door Norman Foster ontworpen windmolens als uitgangspunt voor zijn kunstproject ‘Nieuwkomer’, een case-study van ‘hoe we het’, volgens Holleman, ‘in Nederland doen’. Regelgeving en maakbaarheid van de samenleving resulteert volgens Holleman voor de één in verrommeling, voor de ander is het een gelukkig resultaat van consensusbeleid.

Het kunstproject van Holleman bestaat uit twee delen: een tekst van neon op de twee windmolens en een website. De website geeft met afbeeldingen en interviews een indruk van de verschillende belangen die met de komst van de twee molens in de oude polder zijn gemoeid. De molens lijken metafoor voor de nieuwkomers in de nederlandse samenleving; de discussie eromheen een afspiegeling van het zogenaamde vreemdelingendebat. Holleman interviewt onder meer de molenaar, een kweker, de omgevingsmanager van de A 4, een vertegenwoordiger van Weidevogelbeheer, historicus Herman Pleij en een polderbewoner. Gaandeweg wordt bij het beluisteren van de vraaggesprekken duidelijk dat hier het Nederlandse poldermodel in volle omvang heeft vormgekregen.