Arnoud Holleman

Amsterdam — donderdag 23 september, 2021
nl / en
#appropriation

Broken Thinker

samenwerking met Gert Jan Kocken

De Denker van Auguste Rodin is een iconisch misverstand. Sinds het ontstaan in 1881 wordt er een beroep gedaan op het denkvermogen van het beeld, terwijl het slechts de pose van het denken uitdrukt. Welbeschouwd is de Denker een lege vorm waar iedereen op mag projecteren. Dat heeft geleid tot een waaier van ideeën - en clichés - over de mens die nadenkt over zijn bestaan.

Introducing

animatie

De gonzende hoeveelheid medekunstenaars die ik ken, ontken, bewonder, haat, onderwaardeer, overwaardeer, volg op Instagram, ontmoet, ontwijk, stalk, nadoe, negeer, over wie ik lees, schrijf, meer zou moeten weten, met wie ik samenwerk, geslapen heb, waar ik in opga.

The Trouble With Value

Onomatopee, Eindhoven

Curator Kris Dittel schrijft: What practices bring us closer to understanding the potential of art to represent different notions of value in the contemporary? How can we counter the certain apathy of the contemporary to engage with positions that resist this mood and present us with challenging perspectives on value? The project attempts to locate artistic and institutional practices that offer viewpoints beyond the strategy of blending-in and conforming to the rules.

My Dad Playing Piano

weggeef CD

Toen mijn vader stierf vonden we troost in het opruimen van zijn spullen. In de kast van zijn werkkamer lag de gebruikelijke mix van betekenisvol en waardeloos. Trivialia uit zijn studententijd, tekeningen van de middelbare school, en heel veel papierwerk uit zijn docententijd. In een oude schoenendoos lag een een professionele microfoon en een aantal muziekcassettes. Na zijn pensioen, acht jaar voordat hij stierf, was hij weer begonnen met pianospelen. Hij had weer les genomen en studeerde elke dag. Soms nam hij op wat hij studeerde, om zichzelf terug te horen.

Call me

immaterieel kunstwerk, Zwolle

Geilheid of plechtigheid, daartussen zit niks. Kijk nu eens echt naar me. Ik sta alleen voor het stadhuis omdat ik toevallig door een wereldberoemde beeldhouwer 'gemaakt' ben; Rodin, het genie van de heftige emotie in het grote gebaar. Maar zoals ik hier sta is Rodin de enige die me nóóit met één vinger heeft aangeraakt. Was al een halve eeuw dood toen ik gegoten werd.

Artists Anonymous

Lowlands popfestival

De afgelopen jaren waren er kunstenaars uitgenodigd die zich thuis voelden in een feestomgeving. Dit had een aantal levendige en speelse installaties opgeleverd, maar dit jaar kwam de ontluikende traditie in gevaar: om verschillende redenen was er bijna geen geld voor kunstprojecten. Het enige potje dat kon worden aangesproken was gereserveerd voor het drukken van de half miljoen papieren servetten die tijdens het festival zouden worden gebruikt.

10.000 lives

Gwangju Biennale, Zuid Korea

Het eclectische oeuvre van kunstenaar en schrijver Arnoud Holleman komt thematisch bijeen in 'het leven van beelden' en de betekenis die wij er als mensen aan toekennen. Vaak neemt hij bestaande beelden en verandert de betekenis ervan door ze een nieuwe context te geven. Vanuit dezelfde interesse maakt hij werken over de dubbelzinnige geschiedenis van het (Bijbelse) beeldverbod.

Drempel

objet trouvé

Misschien hoorde het ooit bij het huis van Vermeer. Gevonden in een container in Delft, door een medestudent op de academie. Geruild tegen een boetseerbok en schildersezel. Nadat de drempel aan één kant was uitgesleten is ze omgedraaid, waarna de andere kant ook ging slijten. Hoe lang dat bij elkaar geduurd heeft is niet bekend.

Lauren & Claudia

collage, tweezijdig

Lauren Hutton, de covergirl van Interview, werd gefotografeerd door Francesco Scavullo in 1973. Ze draagt Galanos - uit zijn spannende herfstcollectie van 1973. Accessoires zijn van Galanos, make-up is van Way Bandy en haar door Rick Gilette. De foto werd geherfotografeerd door Anuschka Blommers en Niels Schumm in 2003, met model Uta Eichhorn als Re-Magazine's covergirl Claudia. Ze draagt een zwarte jurk van Hermès. Styling Katja Rahlwes, make-up Renata Mandic.

Monsieur Holleman is certainly not Andy Warhol

De Groene Amsterdammer

Beeldconsumptie. Beeldproductie. Beelddistributie. In de afgelopen decennia zijn deze drie steeds meer met elkaar verweven geraakt. Overtreedt de hergebruikende kunstenaar de wet? Want wie is de eigenaar van beelden? De film Museum, te zien in het Frans Halsmuseum in Haarlem, biedt inzicht. Tekst en beeld Arnoud Holleman, Groene Amsterdammer 25 februari 2015 - verschenen in nr. 9

Radio Balzac

Van Abbemuseum, Eindhoven

De Balzac van Auguste Rodin staat vanaf 1 februari in Het Oog in het van Abbemuseum, als special guest in een installatie van Arnoud Holleman. In deze tijdelijke opstelling draait het beeld langzaam rond. Bezoekers kunnen het beeld van alle kanten bekijken en de 19e eeuwse schrijver kijkt ondertussen rond, naar onze tijd. Via een online radiozender ? Radio Balzac ? worden meningen, discussies en andere inzichten over het beeld verzameld en uitgezonden.

Driving Miss Palmen

VPRO televisie

I understand why you want to be a writer. It?s better to be mediocre and famous than just being mediocre. But the difference between you and me is that I?m able to create a character of myself in a story I choose to live in. And you, I?m sorry to say, are not. That makes me a writer and you just a character in someone elses plot. And as for my work: The big misunderstanding about my work is that critics keep comparing the fictious Connie Palmen with the real Connie Palmen, instead of comparing her to other great characters in litterature, like Madame Bovary, or Lolita...

Onkenhout

gegalvanizeerd brons, tekst

Kijkend naar het plantsoentje op de ansichtkaart vang ik een glimp op van mijn moeder in een niet geleefde versie van haar leven, waarin die Nico na dat avondje stappen wel van zich had laten horen. Dan had zij nu wellicht met een andere achternaam bij een ander haardvuur met een ander kind aan de wijn gezeten. In een moment van oedipale kortsluiting ervaar ik iets wat niet kan: dat ik er nooit geweest zou zijn.

Niet-weten als norm

Tekst- en beeldbijdrage OPEN

Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet - als doel op zich - schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand - en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.